TRENING

SEIZA
Jednym z pierwszych problemów, jakie stają a raczej siadają na drodze początkujących, jest siad japoński (seiza).
Prawidłowo wykonany siad japoński wygląda nastepująco:
– przyjmujemy pozycję shizentai
– odciągając w tył lewą stopę, klękamy na lewym kolanie, pozostawiając stopę ustawioną prostopadle do podłogi
– klękamy na prawym kolanie; obie stopy ustawione prostopadle do podłogi
– kładziemy obie stopy, tak że czubki stóp dotykają podłogi. Duży palec prawej stopy kładzie się przy dużym palcu lewej.
– opuszczamy biodra, siadając „w gniazdku” pomiędzy rozchylonymi na boki piętami
– dłonie swobodnie opieramy na udach
Odległość pomiędzy kolanami powinna być równa szerokości jednej-dwóch pięści.

Miecz
Kluczem do sukcesu w opanowaniu miecza jest prawidłowy uchwyt i ułożenie dłoni na jego rękojeści.
Słowa mojego mistrza – miecz trzymamy jak parasolkę, nie jak młotek! – są kwintesencją opisu ułożenia miecza w lewej dłoni.
Ciężko jednak każdy trening, w domowym zaciszu, rozpoczynać od gorączkowych poszukiwań parasolki i młotka… zwłaszcza jeśli miałoby się okazać, że znaleziona przez nas parasolka ma zakrzywioną rączkę.

KATA
W odległych czasach samurajowie używali do treningu drewnianych mieczy bokken.
Jedną z nielicznych form treningu było kata. Opierające się na ustalonych układach ruchów, pozwalało, przez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń, doskonalić technikę walki i kreować własny styl w posługiwaniu się mieczem.

Copyright © 2019 Iaido Zielona Góra
Ostatnia aktualizacja: 05.08.2019